sexta-feira, 27 de novembro de 2009

Black Friday

Pela primeira vez este ano tive consciência da chegada e celebração do "Thanksgiving Day ". Também aprendi um pouco mais sobre a forma como o dia é celebrado, em culturas bem distantes da minha e descbri que o Black Friday sucede ao que nós chamariamos Dia da Acção de Graças...

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by Dave Chameides Nov 24, 2009 7:01 am

This Black Friday Send Corporate America a Message and Just Say No

This coming Friday, the day after Thanksgiving, is a bleak day in the United States known as Black Friday. I sadly felt compelled to write about it last year, and this year am hitting it ahead of the curve and hopefully with a piece of advice.

Black Friday, as many of you may know, is the day after Thanksgiving where prices are slashed and the official buying frenzy that is the Christmas shopping season begins. It will be marked by sales, hustling and bustling, and sadly, if prior years are any indication, a few injuries and perhaps even a few deaths.

I don’t know really where to begin in discussing how wrong Black Friday is, because it’s wrong in so many ways. We’re killing each other over a few dollars off on a doll? Seriously? As far as I’m concerned, it’s nothing more than a one-day event that shows corporations how we the people have bought fully into the concept that capitalism is king. It’s the day where we head out in droves and show them–yes, we believe your commercials and your ads, and are willing to empty our wallets and weapons in search of that all-elusive state we call happiness.

Sadly, nothing for sale on Friday will get us there. There is no product, no special, and no “thing” that will truly make us happy in the full sense of the word. Sure that new Wii will bring us a smile for a while, but only until we tire of it, or the next greatest game comes along, and then we’ll be jealous of those who have the new one, and wonder how we can jettison the old. It’s a vicious cycle–one that once you’ve bought into, you will have trouble getting out of.

So Friday, I along with the help of AdBusters, am asking you to step out of it all and stop. On November 27th (Nov 28th internationally), Adbusters is sponsoring their Buy Nothing Day, a 24-Hour Moratorium on Consumer Spending. The concept is simple. Don’t buy anything. Send corporations the message that you can’t be bought and you won’t buy in, and simply say no. Spend the day outdoors, with a friend, take a hike, even clean the house, just don’t buy anything. It’s that simple.

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Porque é que as pessoas precisam de chegar a esse extremo do consumismo? Está certo que essa é a oportunidade que alguns têm de gastar as suas poupanças para comprar presentes para quem amam, mas... que isso leve a perda de vidas e ferimentos, acho demais!

Enfim, um problema que não nos diz respeito de forma directa (a nós cá do Sul, dos países sub-desenvolvidos, muitas vezes referidos países pobres ).

Esta semana participei numa formação sobre Direitos Humanos, e a discussão sobre pobreza foi inevitável. A questão colocada foi: “Será que a pobreza é uma violação dos direitos humanos?”. A reposta é positiva tanto do ponto de vista legal como moral, mas ante situações como esta, eu sinto dor, e muita, muita tristeza de 6.68 biliões de seres humanos vivermos planeta e estarmos tão distantes na nossa própria humanidade.

Aqui no Sul, os seres humanos que vivem em frágeis palhotas de caniço correm o risco de ficar desalojados por causa das cheias resultantes da subida do nível das águas dos mares e dos rios como consequência das mudanças climáticas. Felizmente estes seres humanos desconhecem o frenesin de consumo num certo dia chamado “Black Friday”...


Uma Palhota


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